A „Nyitott tanulás” c. másfél éves projektünk konkrét célja volt, hogy egy kísérleti tanulási
környezetet hozzon létre, melyben a nyitott tanulás módszerei kombinálódnak az informális-
nonformális oktatással, így elősegítve az aktív állampolgárság gyakorlását. A projekt
koordinátora a Mindset Nonprofit Kft és az általa fenntartott Tópark Általános Iskola volt, aki
Magyarországon egyedüli intézményként több évtizedes tapasztalattal rendelkezik a nyitott
tanulás terén. A módszer hatása szembetűnő különbséget mutat a hagyományos oktatásban
részesülő gyerekekétől mind kompetenciafejlődés, mind szociális készségek és vitalitás terén.
Mivel jelenleg a közoktatás nagyon messze van attól, amire a jövő munkaerőpiacának és
társadalmának szüksége van, hogy lehetetlen gyors változást elérni, a projekt elképzelése az
volt, hogy az informális-nem-formális oktatás lehet az a terület, ahol ezek a módszerek
bekerülhetnek a köztudatba, és kiválthatnak egyfajta igényt a változásra. A projekt célkitűzése
az volt, hogy kipróbálja, hogy a nyitott tanulási folyamat értelmezhető-e a nemformális
ifjúsági munka területén, hogyan reagálnak rá a különböző gazdasági és szociokulturális
háttérrel rendelkező célcsoportok, és hogyan fordítható ez az aktív állampolgárság
megtapasztalására és gyakorlására. A nyitott tanulás nem csak a polgári aktivitáshoz
szükséges kompetenciákat fejleszti (döntéshozó képesség, kritikus gondolkodás, kreativitás,
demokratikus csapatmunka, szociális készségek), hanem módszertana jó alkalmat ad arra,
hogy gyakorlati terepként használja azokat a közösségi fórumokat és témákat, melyek egyben
a demokratikus élet fórumai is.
A tesztelt módszerek nagymértékben támaszkodtak a digitális átállásra, a virtuális technikák
használatára nemcsak a tananyagban, hanem a terepmunka révén is.
A projekt célkitűzéseit a SMART célok szerint állítottuk fel (specifikus / mérhető /
megvalósítható / eredményorientált / időhöz kötött), és szorosan kapcsolódtak az E+, azon
belül pedig az ifjúságpolitika és Uniós Ifjúsági Párbeszéd célkitűzéseihez.
RÖVID TÁVÚ CÉLOK:
- Kísérleti tanulási környezet kialakítása, amely összhangban van az ifjúsági munka
nonformális-informális módszereivel, és egyben lehetőséget ad témái és fórumai révén a
fiataloknak a civil társadalmi részvételben. - Tér és alkalom biztosítása a készségek gyakorlati fejlesztésére, párbeszéd és közös tanulási
folyamat generálása szakemberekkel és döntéshozókkal, hozzájárulás az Uniós Ifjúsági
Párbeszédhez. - A fiatalokat is foglalkoztató aktuális európai témák felvetése, és számukra minden olyan
eszköz és információ biztosítása, amelyre szükségük van. - Önszabályozott tanulási folyamat generálása: motiváció, demokratikus témaválasztás,
támogató szellemi légkör, facilitációs technikák, az önálló kutatás ösztönzése, kooperatív
munkamegosztás, az egyéni tempó és a csoportérdekek összeegyeztetése és nyitottság az új
megoldásokra. - Lehetőség biztosítása a fiataloknak, hogy megtapasztalják az önálló tanulásszervezés
alapvető lépéseit, figyelembe véve személyes képességeiket. Az önismeret, az anyagkutatás, a
témakidolgozás, a prezentáció és a vitakultúra alapvető módszereinek megismertetése.
KÖZÉPTÁVÚ CÉLOK:
- A kooperatív technikák és projektmódszer megismerése. Informális és nonformális
módszerek alkalmazása, lemondás a tudásszerzés standard megközelítéseiről. - A fiatalok olyan kompetenciáinak kiépítése, mely alkalmassá teszi őket az európai
demokratikus életben való aktív részvételre, különös tekintettel a digitális kompetenciára és
médiatudatosságra, valamint a soft készségekre. - Az egymástól való tanulás támogatása, a csapatmunka és a hatékony együttműködés
megtapasztalása. - A fiatalok társadalmi tőkéjének fejlesztése mind kortársaikkal, mind a helyi közösségekkel,
mind szakemberekkel és döntéshozókkal. - Lehetőség a további nemzetközi kapcsolathálók kiépítésére, a társadalomban való aktív
részvételre és az európai polgárság érzésének kialakítására.
ÁLTALÁNOS STRATÉGIAI CÉLKITŰZÉSEK:
- A fiatalok támogatása az önszervező tanulásban, az önfejlesztés módszereinek kiépítésében,
hogy képesek legyenek személyes életútjuk átgondolására és felépítésére, azt énképükkel
összeegyeztethető utakban találják meg, és ezáltal tudatos és aktív állampolgárként részt
tudjanak venni a jövő társadalmának építésében. Az ismeretszerzés új módjainak bemutatása,
amelyek jobban alkalmazkodnak a változó környezethez, a 21. század társadalmi kihívásaihoz
és a jövő munkaerőpiacának jellegéhez. - A tanulási mobilitás és az aktív együttműködés elősegítése a fiatalok körében, előmozdítva
ezzel a minőség, a befogadás, a kreativitás és az innováció jelenlétét az ifjúságpolitika
területén. - A fiatalok tudatosságának növelése a közös európai értékekkel és alapjogokkal
kapcsolatban, és hozzájárulás az integrációs folyamathoz.
2024.09.14.