Tiszta Formák Alapítvány által biztosítva
Beszámoló
Barát Klub 14 éven felülieknek
2020/2021-es tanév
„A gyermekkor évei azok az esztendők, amikor a szív a legérzékenyebb, leghajlékonyabb. Amit oda elültetnek, azt aligha lehet valaha is onnan kipusztítani.”
J.F.Oberlin
Az év során változó létszámban működött a klub, az esetleges betegségek, vagy az év végi nyaralások kivételével a fiatalok rendszerint eljöttek ezekre az alkalmakra. Az eredeti elképzelés az volt az Egyesület elnökének, és jómagam szerint is, hogy az autizmus spektrum zavarban érintett fiataloknak biztosítsunk egy olyan lehetőséget, mely segíti őket a mindennapjaikban, hiszen ezek a fiatalok nehezebben barátkoznak, nehezebben nyílnak meg mások előtt. Legyen számukra is egy kikapcsolódási hely, ahol elfogadják őket olyannak, amilyenek, és felszabadultan érezhetik magukat egy kis csoportban – egy olyan közegben, ahol elfogadják a másságukat. A digitális oktatás bevezetése miatt még inkább felértékelődött a klubnak a szerepe, mert a csoport tagjai csak ezen az egy alkalmon találkozhattak személyesen kortársakkal. Az amúgy is introvertált személyiségű kamaszok a digitális oktatás során még inkább bezárkóztak, emiatt még jelentősebbek voltak ezek a csütörtöki alkalmak számukra. Azért tartom hasznosnak, hogy létezhet egy ilyen klub, mert az autizmus spektrumban és egyéb pszichés fogyatékosságban érintett gyermekeknek, fiataloknak is szükségük van arra, hogy önmaguk lehessenek, és kikapcsolódhassanak. Minden foglalkozás beszélgető körrel kezdődött és ugyanezzel zárult is, egyfajta keretet, kiszámíthatóságot adva a fiataloknak. Minden esetben azzal kezdtük el az órákat, hogy ki hogyan érzi magát, mi történt vele az elmúlt egy hétben, mit szeretne megosztani velünk. Az órák végén pedig mindenkinek azt a kérdést tettem fel, mit fog csinálni addig, amíg újra nem találkozunk. Aki nem tudta elmondani, azt próbáltuk segíteni, hogy milyen lehetőségei lehetnek a szabadideje eltöltésére. Igyekeztünk irányított kérdésekkel, válaszokkal segíteni azokat, akiknek jóval nehezebben ment a verbális kommunikáció. Nagy hangsúlyt fektettünk az érzelmek megbeszélésére, kifejezésére, a fiatalok saját élményeinek átgondolására, a helyes-helytelen fogalmak közti különbségekre. Ebben segítség volt az ÉRZELMEK BIRODALMA és a POSITIVITY társasjátékok, valamint Bagdy Bella boldogság kártyái. Ezen kívül a fiatalok nagyon szerettek társasjátékozni, ezért minden alkalommal több fajta társast vittem magammal, melyek közül választhattak a gyerekek. A társasjátékok, a teljesség igénye nélkül: 5 másodperc 3 válasz, Sequence, Touché, Tripolo, Cortex, Take it easy, Furfangos jégkrémek, különböző dobble kártyák, stb. Azt gondolom, hogy az eredeti elképzelés sikerült a barát klubbal kapcsolatban, ráadásul tanév közben bővült is ez a kis közösség. Reméljük, hogy a jövőben folytathatjuk a fiatalokkal a közös munkát, a sok nevetést, az együtt játszást, az egymásra figyelést, és az énekhallgatást. Igen, mert az egyik, június végén csatlakozott fiatal a csoportban annyira megnyílt, hogy nagyon szívesen énekelt nekünk. Ezekért a pillanatokért, élményekért is érdemes időt és energiát belefektetni a fiatalokkal közös tevékenységekbe.
Carl Wiliam Buehner szavai rendkívül jól kifejezik azt, miért is érdemes tovább folytatni…
„Lehet, hogy elfelejtik, mit mondtál nekik, de soha nem fogják elfelejteni, hogy hogyan érezték magukat a szavaidtól.”
Carl Wiliam Buehner
Készítette: Pothanszky Lilla gyógypedagógus
Beszámoló
11-14 évesek csoportjáról:
2019-ben kerültem gyógypedagógusként az Egyesülethez, akkor az érdeklődésre és az igények kielégítésére találtuk ki az autistáknak szervezett Barát-klubot. Az elmúlt 2 év pandémiás időszak alatt kisebb megszakításokkal igyekeztünk tartani a foglalkozásokat, a gyerekek miatt is. Az idei évben 2021-ben április 21-től az újranyitás lehetőségével és az Alapítvány nyújtotta támogatás miatt, tudtuk folytatni a célkitűzéseinket. Az elmúlt időszakban 11-14 éves korosztálynak tartottam foglalkozásokat minden héten az Érdi székhelyünkön,amit Érd Város Önkormányzata biztosított számunkra.
Az autisták sok olyan szociális és kommunikációval küzdenek, amiben szerettünk volna a segítségükre lenni. Első sorban barátokra és sorstársakra találni egymásban. Ezek a gyerekek, minden honnan a meg nem értettség és a visszautasítás kapták, ezért nagyon fontos volt számunkra, hogy egy elfogadó és biztonságos légkört teremtsünk számukra, ami kiszámítható és szeretetteljes. Ezeken a foglalkozásokon a munkámat egy gyógypedagógiai asszisztens támogatta és segítette. A gyermekek kapcsolatának a kialakítása, nem csak rajtuk, hanem a szüleiken is múlt, a folyamatos szülői konzultáció és kapcsolattartás eredményeképp, mindig felkészülten tudtam a gyermekeket várni, olyan témákkal ami esetleg éppen a kis életükben aktuális és ebben a körben kibeszélhetik vagy megbeszélhetik velünk. A foglalkozásokat a közös szabályrendszer lefektetésével kezdtük, a tisztelet, egymás meghallgatása elengedhetetlen része kellett legyen a foglalkozásnak és az egymás elfogadása, hiszen mindenki a kis világát rakta bele ebbe a körbe, ami még színesebbé tette a találkozásainkat. Tematikának a saját érdeklődési körük tágabb kibontakoztatásuk volt kommunikációs helyzetekben és a Bagdi Bella Boldogságóra témáinak a feldolgozása irányt adott abban számomra is, hogyan tudnám elérni azt, hogy bátran kitudják fejezni a gondolataikat és érzelmeiket, sokszor szituációs játékok keretein belül, vagy egy történet meghallgatása után, közös vagy páros munkával való feldolgozás. Ilyen témákat érintettünk, mint például optimizmus, hála, barátság. Ezeket a témákat sokszor művészetterápiás eszközökkel is feldolgoztuk. Összességében a legfontosabb tényezője a klubunknak, az elfogadás,a szeretet, a kommunikáció és szociális képességek erősítése. Egy olyan közösség építése, amiben a gyermek megélheti a saját énjét, amiben jól érzi magát, nem kényszer, hanem belső motiváció készteti a találkozásokra, barátokra találás.
A mai világunkból nagyon hiányoznak ezek a közösségek, amik nem virtuálisan, hanem személyesen történnek, egy értékteremtő és óvó feladatot szeretnénk a továbbiakban is vállalni ezzel a klubnak a megvalósulásával és családok életének a megkönnyítésével és kesőbbi integrációs folyamatokat ezáltal is megtudjuk alapozni. Bízunk benne, hogy a továbbiakban is megkapjuk a támogatásokat, annak érdekében, hogy ez a jól felépített rendszer megmaradhasson.
Tóth Anikó -Gyógypedagógus